Nu er der hjælp at hente til det svære møde med kommunen

Foreningen Det Gode Råd vil hjælpe borgere, når de skal formulere en ansøgning eller en klage til kommunen, eller hvis de har brug for en bisidder ved et personligt møde med en sagsbehandler. Foreningen er stiftet som en reaktion på oplevelser af et faldende kommunalt serviceniveau.

Af PR- og foreningskonsulent Janus Valsted

For mange er den offentlige hjemmeside www.borger.dk en stor hjælp til hurtig kontakt med det offentlige. For andre er den dog til mere besvær end gavn. Ansøgningsskemaerne, de forhånds producerede svar-på-spørgsmål og fraværet af et menneske, man kan snakke med, udgør en forhindring snarere end en hjælp. Det rammer paradoksalt nok især dem, der har allermest brug for hjælpen, som eksempelvis handicappede og kronisk syge.

Det kender Kim Norman til.

- Jeg har oplevet familier, der har haft udfordringer med hvor svært det kan være at få hjælp fra det offentlige.  Jeg er især blevet opmærksom på, hvor svært det er for nogle grupper af borgere at få den hjælp, de er berettigede til og har brug for, forklarer Kim Norman. 

- Derfor har jeg valgt at starte foreningen Det Gode råd sammen med Andy Pedersen, så andre ikke skal opleve de problemer, jeg har stiftet bekendtskab med, siger Kim, som er formand i Det Gode Råd.

Kim og Andy

Tirsdag mellem 16.30 og 18.00 kan alle møde op hos Det Gode Råd i Frivillighuset Vindrosen uden aftale og få gode råd  af Kim Norman og Andy Pedersen til, hvordan man f.eks. ansøger og klager.

Et lukket system

Andy Pedersen er uddannet socialrådgiver og ansat i Mandecenteret i Esbjerg.

- Vi oplever, at det offentlige system er blevet mere og mere lukket, siger han.

- Tidligere, hvis man for eksempel havde et barn med kronisk sygdom, da kunne man gå ned på kommunen, forklare sin situation og spørge om hvilke muligheder man havde, og få svar på stedet. Hvis man gør det i dag, får man at vide, at man kan gå ind på Borger.dk og læse det der.

- Men hvordan søger man så? Og hvad med alt det, der står med småt? Det er der, vi kan gå ind og hjælpe, forklarer Andy Pedersen, som også har mødt mange berørte borgere i sit tidligere arbejde i Frivillighuset Vindrosen.

Hjælp til klager, ansøgninger og bisidning

Som socialrådgiver kan Andy Pedersen især hjælpe med at finde rundt i reglerne i det offentlige system, mens Kim Norman kan bruge sin fortid til at hjælpe som bisidder.

- Der er mange, der er utrygge ved selv at skulle snakke med en sagsbehandler. Jeg kan sidde med ved mødet og støtte borgeren i at få fortalt sin historie til sagsbehandleren, forklarer Kim Norman, som i den forbindelse kan trække på sin tid som officer i forsvaret, hvor det var hans job at tage ansvar for og guide andre mennesker.

Faglig hjælp til studerende

Det Gode Råd kan også bidrage med faglig viden til studerende.

- Vi vil gerne hjælpe studerende med at skrive opgaver. Det kan være, at man læser til pædagog, lærer eller socialrådgiver. Vi kan hjælpe med at oplyse om, hvordan man agerer i forskellige situationer, siger Andy Pedersen.

- Hvordan laver man en underretning, eller hvad gør man ved børns forældres dødsfald eller hvad hvis en af de børn, man arbejder med, har en kronisk sygdom? Der kender vi reglerne meget grundigt.

Man kan kontakte Det Gode Råd på:

Mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Åbningstider: Tirsdag kl. 16.30-18.00 - man møder bare op.

Sted: Frivillighuset Vindrosen, Exnersgade 4, Esbjerg.

Udskriv E-mail

Søg